הורות לגיל הרך

יוגה לילדים – 3 תרגילים שאפשר לעשות עם הילדים בבית

טיפים לתרגול יוגה עם הילדים מאת ענת וקנין אפלבאום, מורה ליוגה באתר בדרך לגן

יוגה עם הילדים מייצרת זמן איכות משפחתי באמצעותו אנחנו‭ ‬‬מחזקים את הגוף והגמישות שלנו ומאפשרים לנו ולילדים זמן לאיזון פיזי ומנטלי. אפשר לתרגל יוגה בכל שעות היום ואני שמחה לשתף אתכם בתרגילים שאפשר לעשות עם הילדים בבית בקלות ובנוחות. שנתחיל?!

למה אנחנו מתרגלים יוגה?
 אנחנו רוצים להתחזק, רוצים להתגמש ולהתנועע בקלילות ובחופשיות.
אבל מה שמבדיל את היוגה משאר הפעילויות הפיזיות שאנחנו עושים עם הילדים הוא החיפוש אחר רווחה ואיזון – פיזי ומנטלי.
אנחנו מחפשים להביא אותם אל הרגע הקטן הזה, כאן ועכשיו. אל המגע עם עצמם בעולם ובחדר ואיתנו שאוהבים אותם. בלי ביקורת, בלי שיפוטיות, חוויה טובה מההתחלה ועד הסוף.

אפשר לתרגל יוגה בכל שעה ביום. אני הכי אוהבת לפרוס מזרן/שטיח/שמיכה בסלון אחרי המקלחת בערב. כשהבית שקט ומכונס, בערך בשעה שבע. סיימתי את המשימות שלי (לפחות עד שהם ישנו) ואני מפנה גם את עצמי לחצי שעה הקרובה. האורות כבר לא כל כך חזקים בבית, הטמפ’ נוחה, ויש תחושה נעימה שהנה אפשר להאט יחד. זהו זמן שבו לא חייב להגיע לתוצאות, המטרה היחידה היא הקירבה לעצמנו, בקבלה ללא שיפוטיות וללא ביקורתייות, בזמן הזה כל מה שאני מרגיש בגופי זה בסדר. אנחנו שואפים להרגיש מוגנים, יציבים, חזקים, אוהבים.

אז איך מתחילים?
נתחיל בשכיבה על הגב, נעטוף את הילדים עם הידיים לכל אורך הגוף, מהראש עד כפות הרגליים, מגע עדין אבל לא חלש מדי. כמו אוסף אותם אל הרגע הזה על הקרקע. ואז אפשר להניע אותם לכדי תנועה וניעור של הגוף (אפשר להניע את כפות הרגליים והגוף הרפוי יזוז כולו, זה מצחיק ונהדר). אם זה לא מתאים נאפשר להם לשכב לרגע ולהניע את גופם בחופשיות מכף הרגל עד הראש – בהנחיה – נאפשר לגוף להזיז מה שנעים.

שלוש אפשרויות להמשך התרגול המשותף:

  1. משחק עם כרטיסיות.
  2. תנועה בתוך סיפור.
  3. תנוחות יוגה בזוגות.


משחק עם כרטיסיות:

ניתן למצוא המון סוגים של כרטיסיות יוגה בעברית בחיפוש מהיר באינטרנט, כתבו כרטיסיות יוגה בגוגל ותגלו.
– מי שמכיר תנוחות יוגה (מי שלא יכול לעשות מחקר ב-Youtube), יכול להמציא כרטיסיות – בציור (וזו פעילות נוספת ושימושית שאפשר לעשות אחר צהריים) או בתמונות – נצלם את עצמנו או נדפיס מהרשת.
– אפשר להרכיב משחק זיכרון כשהזוגות מורכבים מתמונה / וטקסט או ציור של התנוחה / וציור של מה שהיא מסמלת (הר, כלב, חתול, קשת בענן ועוד).
– אפשר גם לשחק משחק פשוט יותר כאשר כל אחד בתורו הופך קלף של ציור/תמונה של תנוחה ומדגים לשאר הילדים וההורים בחדר, והאחרים אחריו.
– אפשר להיכנס לתנוחה ולמדוד זמן. אפשר לשיר שיר במהלך התנוחה. בקיצור כל רעיון שעולה על הדעת באותו רגע ומתאים לכולם.

תנועה בתוך סיפור
אנחנו יכולים להמציא סיפור שמשלב בתוכו תנוחות יוגה.
אני אוהבת להתחיל עם הסיפור על הילד יוגי (או כל שם אחר שתבחרו), שגר בארץ רחוקה או ממש לידנו, ויצא לחקור את הסובב אותו.
נתחיל מהבוקר – הילד יוגי קם מהמיטה (מלווה בתנועה); מצחצח שיניים (מלווה בתנועה); ויושב לאכול ארוחת בוקר עם ההורים – וכאן ניתן להכניס את תנוחת השולחן; יוגי שואל את הוריו איך מרגיש הר, והם מציעים לו לצאת החוצה אל ההר ולבדוק – ובתנועת הליכה במקום יוצא יוגי מהדלת והולך והולך עד שהוא מגיע אל הר גבוה – שם הוא עומד ומביט, ומקשיב, והוא שם לב שההר עומד יציב ושקט וחזק על בסיס רחב ואיתן – שתי רגליו עומדות יציבות וידיו קרובות אל הגוף, והוא כל כך יציב ששום דבר לא יכול להפיל אותו (תנוחת ההר); משם ממשיך יוגי בטיולו ונכנס אל היער. וביער עצים ועץ אחד גבוה במיוחד – ושוב יוגי נכנס לתנוחה – תנוחת העץ כדי לגלות איך מרגיש עץ – והעץ עומד על רגל אחת והידיים מושטות מעלה, ולעץ ענפים ועלים ואלה האצבעות, וכשיש רוח העץ מתנועע מעט מצד לצד וכשהרוח שוככת העץ גבוה ורחב; על העץ יוגי פוגש בקוף והוא מסתכל אל האופק עם יד אחת על המצח; מרחוק הוא רואה פיל והיד מתנופפת כמו חדק; ומשם הוא יורד אל הקרקע ופוגש בעוד חיות – תנוחת הצפרדע / תנוחת הנחש / חסידה וכן הלאה, ואפשר להמציא יחד את המשך הסיפור, כשבסופו יוגי חוזר הביתה ומתארגן לישון בשוואסאנה – תנוחת ההרפייה.

אפשר להמציא סיפורים שקשורים לחיינו בעיר, טיול בגן המשחקים (תנוחת מגלשה, נדנדה, פרפר, אופניים, עצים, זוחלים ועוד).
אפשר להמציא סיפורים רלוונטים – אם יש אח בבטן (תנוחת העובר, ולאט התינוק גדל וכו’) או כל דבר שעולה בזמן המשותף.
מחיפוש באינטרנט של תנוחות אפשר להמציא רצפים לסיפורי ילדים או לשירים קיימים.

תנוחות יוגה בזוגות
כיף גדול מופק בעבודה משותפת לשיווי משקל ולחיזוק. תכתבו בגוגל “יוגה בזוגות” ותגלו תנוחות מופלאות שאפשר לעשות יחד. כמובן, אפשר גם להמציא !
טווחי תנועה, חוזק, יציבות, גמישות, והכל בהתאמה למי שעומד מולי. ביטחון וסיפוק הם החוויה שנרצה שהילדים יקחו מהשיעור.
את התרגול אני תמיד מסיימת במגע – מסז’ נעים לילדים שהוא כמו משיחת שמן לאורך הגוף מהראש עד כפות הרגליים, כמו עוטפת אותם כשהם שוכבים על המזרן – על הגב או על הבטן, איך שנוח להם. המגע נעים וחזק, אוסף ועוטף. זה נותן לכל החוויה את הטעם שנשאר לפעם הבאה שבה האורות יתעמעמו והשטיח/מזרן/שמיכה יחכו פרוסים אחרי המקלחת. ואם לא מתאים מגע, אפשר פשוט לשכב על הגב או על הבטן לכמה רגעים לפני שעולים למיטה.

*חשוב לזכור, ואולי החשוב מכל: לא לתכנן את המפגש לפרטים – אנחנו לא מורים בשיעור. אפשר ורצוי ללמוד על היוגה ועל התנוחות מראש, אבל את מהות המפגש נפגוש כשניפגש עם הילדים ברגע המסויים. לאט לאט נלמד לאפשר למפגש להתהוות מעצמו בלי להתייחס לתכנונים מראש. גמישות מחשבתית דורשת אימון.

**אפשר להשתמש במוזיקה נינוחה שאוהבים ברקע, וכך כל פעם ששומעים את המוזיקה נכנסים לאווירה בצורה בלתי מודעת.

***אפשר גם להשתמש בקערה טיבטית אם יש. גם להבאת תשומת הלב לצליל, וגם אפשר בסוף התרגול לשים את הקערה על הגב ולהכות בקערה לוויברציה נעימה על הגוף (פעם אחת).

נמסטה (:

ענת וקנין-אפלבאום, מורה ליוגה תרפיה
ענת וקנין-אפלבאום, מורה ליוגה תרפיה Svastha Yoga & ayurveda

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים