אבני דרך התפתחותיות מסייעות להורים להבין האם תינוקות, פעוטות וילדים בגיל הרך מתפתחים כמצופה מבני גילם ומאפשרות להם לגלות דברים חדשים על ילדיהם הצעירים, שנמצאים בתקופה ייחודית בחייהם, המאופיינת בצמיחה והתפתחות מואצת.

לרשותכם הרשימה המלאה.

התפתחות קוגניטיבית אצל תינוקות ופעוטות

בגילאי 0-3 חודשים מצופה מילדים:

  • להתמקד בחקר החושים הבסיסיים וללמוד על הגוף והסביבה
  • להפגין התנהגויות צפויות כמו מציצת פיה של בקבוק
  • לזהות הבדלים בגובה ובעוצמה בין צלילים
  • להבחין טוב יותר בחפצים הנמצאים במרחק של כ-30 ס”מ מהם
  • להתמקד באובייקטים נעים כמו פני ההורים
  • לראות את כל צבעי הספקטרום הנראה 
  • להבדיל בין מגוון טעמים
  • להשתמש בהבעות פנים כתגובה למתרחש סביבם

בגילאי 3-6 חודשים מצופה מילדים:

  • לפתח תחושת תפיסה טובה יותר
  • לחקות הבעות פנים של ההורים
  • להגיב לצלילים מוכרים
  • לזהות דמויות מוכרות
  • להגיב להבעות פנים של אנשים אחרים

בגילאי 6-9 חודשים מצופה מילדים:

  • להתבונן זמן רב יותר בדברים חריגים כמו חפצים התלויים מהתקרה
  • להבדיל בין תמונות המתארות מספר פריטים שונה
  • להבחין בין עצמים דוממים ולא דוממים
  • להשתמש בגודל היחסי של חפצים כדי להעריך כמה הם רחוקים

בגילאי 9-12 חודשים מצופה מילדים:

  • להיות מיומנים יותר גופנית
  • לרכוש הבנה נפשית טובה יותר של העולם סביבם ולחקור אותו לעומק רב יותר
  • להנות להסתכל על ספרים מאוירים
  • לחקות מחוות ופעולות בסיסיות שהוריהם עושים
  • לתפעל חפצים שונים על ידי הפיכתם, ניסיון להכניס חפץ אחד למשנהו וכד’
  • להגיב באמצעות תנועות וצלילים
  • להבין את המושג קביעות אובייקט והרעיון שאובייקט ממשיך להתקיים גם כאשר לא ניתן לראותו

התפתחות קוגניטיבית בגיל הרך

בגילאי 1-2 שנים מצופה מילדים:

  • להקדיש זמן רב להתבוננות במעשים של הוריהם
  • לזהות פריטים דומים
  • לחקות את הפעולות והשפה של הוריהם
  • ללמוד באמצעות חקירה
  • להצביע על פריטים ואנשים מוכרים המופיעים בספרים מאוירים
  • להבחין בין “אני” ו”אתה”
  • להבין ולהגיב למילים

בגילאי 2-3 שנים מצופה מילדים:

  • לגלות עצמאות רבה יותר
  • לזהות את ההשתקפות של עצמם במראה  
  • לחקות פעולות מורכבות יותר שעושים המבוגרים
  • להתאים פריטים שונים לשימוש נכון שלהם
  • לתת שמות לפריטים בספרים מאוירים
  • להגיב להוראות פשוטות שנותנים הוריהם
  • למיין פריטים לפי קטגוריות שונות

בגילאי 3-4 שנים מצופה מילדים:

  • לנתח טוב יותר ובאופן מורכב יותר את העולם סביבם
  • לעשות שימוש בסכמות כדי למיין ולסווג דברים לפי קטגוריות
  • להיות פעילים יותר בתהליך הלמידה ולשאול שאלות על המתרחש סביבם
  • לשאול “למה” כדי להבין דברים טוב יותר
  • להפגין מודעות למושגים עבר והווה
  • ללמוד באמצעות התבוננות והקשבה להוראות
  • להציג טווח קשב ארוך יותר
  • לסדר ערימה של פריטים לפי גודל וצורה
  • לחפש באופן פעיל תשובות לשאלות
  • להבין כיצד למיין ולהתאים פריטים לפי צבע

בגילאי 4-5 שנים מצופה מילדים:

  • להיות טובים יותר בפעילויות בסיסיות כמו שימוש במילים, חיקוי מבוגרים וספירה
  • לצייר ציורים מורכבים יותר, לתת להם שמות ולתאר אותם
  • לספור עד חמש לפחות
  • לצייר דמות של בן אדם
  • לזהות ולתת שמות לצבעים רבים
  • לחרוז
  • להסביר היכן הם גרים

סיכום

כהורים לילדים בגיל הרך, באפשרותכם לעודד את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם ולסייע בעיצוב האופן בו הם לומדים, חושבים ומתפתחים על ידי כך שתעזרו להם להבין טוב יותר את העולם סביבם.

יחד עם זאת, במידה והנכם מבחינים בעיכוב משמעותי בהתפתחות הקוגניטיבית, מומלץ לפנות לביצוע הערכה מקצועית מקיפה על ידי אנשי מקצוע המוסמכים לאבחן ולטפל בבעיות התפתחותיות אצל תינוקות, פעוטות וילדים בגיל הרך.

רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה
רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, מנהלת מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך בגבעתיים. חברה במועצת הפסיכולוגים של משרד הבריאות ויועצת מקצועית לעמותות וארגונים שונים. בעלת מעל 35 שנות ניסיון באבחון וטיפול בילדים ובני נוער מחוננים, מתוכן כ-20 שנות ניסיון כפסיכולוגית של כיתות המחוננים ברמת-גן וחולון.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים