רוצים ילדים שמאמינים שהם יכולים לעשות הכל, בלי קשר למגדר שלהם? רוצים לגדל בנות שלא מחכות לנסיך שיציל אותן, ובנים שיודעים שהם יכולים לבכות אם הם רוצים? הכתבה הזו בשבילכם

למרות שהשנה היא 2022, כולנו ערים לפערים המגדריים הקיימים בחברה: כמאה שנה אחרי שהנשים יצאו מהמטבח במסגרת המהפכה הפמיניסטית, הן מצאו את עצמן חוזרות לאותה נקודה, רק שהפעם צריכות לנהל גם קריירה במקביל, עם הילדים בבית. הגברים, בהכללה, פחות נדרשו לג’נגל עשרה כדורים במקביל, מציאות שהחזירה אותנו שנים אחורה. עם כל הכבוד לצעדים הענקיים והמשמעותיים שעשינו במאה השנים האחרונות, נשים עדיין מרוויחות פחות מגברים על אותו התפקיד, מתמודדות עם המונח “תקרת זכוכית”, ונדרשות עדיין לשאת בעול העיקרי של ניהול הבית והטיפול בילדים, לצד טיפוח הקריירה. אין ספק שאנחנו מודל משופר של ההורים שלנו בכל הקשור לשוויון מגדרי, אבל כדי להמשיך ולהשתפר, כי בהחלט יש איפה, עלינו לחנך גם את הדור הצעיר לשוויון כזה. איך עושים את זה? איך מגדלים בנות ובנים שמאמינים שהם שווים ביכולותיהם? הטיפים הבאים יכולים לסייע לכם בכך:

1. בלי צעצועים של בנות ושל בנים. נכון, לילדים יש נטייה טבעית להימשך לצעצועים מסוימים, אבל יש גם הסללה שאנחנו מעודדים מילדות, גם אם לא במודע. אם את הבנים שלנו נצייד מגיל קטן רק בצעצועי מכוניות, רובוטים וכלי עבודה, ואת הבנות בבובות, כלי מטבח וחד-קרן, המסר שאנו מעבירים להם שגוי, ומעצים את ההפרדה בין המינים. עלינו לעודד את הילדים לשחק בכל המשחקים, בלי ליצור הפרדה של “בנים” ו”בנות”, ולהעביר להם את המסר שגם בנים יכולים לשחק במטבח, וגם בנות יכולות לשחק בכלי לחימה. זהו מסר חשוב גם לעתיד, שמשדר להם שאין הפרדה וששני המינים יכולים לעשות הכל, אם ירצו.

2. גם בלי “צבע של בנות”. באופן דומה לחלוקה של הצעצועים לפי מגדר, גם חלוקת הצבעים עושה עוול ומדגישה נפרדות בין המינים במקום שוויון. רשתות האופנה חוטאות בכך באופן מתמיד, כשמסווגות בגדים של תינוקות ופעוטות בנים בצבעי כחול ותכלת, ובגדים של תינוקות ופעוטות בנות בצבעי ורוד ואדום, אבל אנחנו כהורים לא חייבים ליישר עם זה קו. אם תתאמצו קצת תצליחו למצוא גם בגדי בנים בצבעי אדום, ירוק וכיו”ב, ובגדי בנות בצבעי אפור, טורקיז ועוד. הימנעו גם מאלמנטים בחדר הילד/ה בצבעים שרק מזוהים עם המין שלו מבחינה סטריאוטיפית, והשתדלו שיהיו עוד צבעים. למשל: חדר שכולו תכלת לבן או חדר שכולו ורוד לבת ינציחו את הסטריאוטיפ. בהמשך, כשהילדים יגדלו מעט, תוכלו להסביר להם שאין דבר כזה צבע של בנים או צבע של בנות, כי כל הצבעים הם של כולם.

3. עודדו את הבנים להביע רגשות מגיל צעיר. ילד ששומע משפטים כמו “מה אתה בוכה כמו ילדה” או “אתה גיבור ואתה לא בוכה נכון?”, יגדל לתפיסה מעוותת שאסור לו לבכות, או להביע רגש של חולשה באופן כללי, כי זו אופציה ששמורה רק לבנות. עודדו את הבנים שלכם להביע את כל קשת הרגשות, בדיוק כמו הבנות, למדו אותם שזה בסדר לבכות כי זה משחרר, ושכל רגש הוא לגיטימי.

4. חשפו את הילדים לתחומי עניין רחבים ורשמו אותם לחוגים בהתאם לכך. אם יש לכם בן, הוא לא צריך ללכת אוטומטית לחוג כדורגל או ג’ודו, ואם יש לכם בת היא לא צריכה מיד להפוך לבלרינה עם בגד גוף ורוד, או ללכת לחוג ציור. חשפו את הילדים שלכם לתחומי עניין רחבים, עודדו את הסקרנות שלהם, אפשרו להם לשאול שאלות, לחקור ולהתנסות. אם הילד שלכם אוהב ליצור בזמנו הפנוי, קחו אותו לשיעור ניסיון של חוג יצירה. אם הבת שלכם אוהבת לזוז, נסו חוג קפוארה למשל.

5. בחרו עבורם ספרים וסרטים שמעודדים שוויון מגדרי. ספרי וסרטי ילדים רבים מנציחים את הסטריאוטיפים – בראש ובראשונה אפשר למנות כמובן את כל סיפורי האגדות למיניהם, בהם יש באופן כמעט קבוע נסיכה בצרה ונסיך שמציל אותה. חשפו את ילדיכם לספרים ולסרטים שיש בהם ייצוג הולם יותר של המינים, למשל הספרים “הארנב הזה שייך לאמילי בראון” של קאואל קרסידה, “מטילדה עושה צרות” של אלכסנדר שטפנסמיר, ו”הנסיכה שלבשה שקית נייר” של רוברט מאנץ’ (ספר שאומץ גם על ידי התנועה הפמיניסטית), כולם מתאימים לגילי הגן.

6. שמשו דוגמה אישית. כמו בכל דבר, הדרך הכי טובה לגרום לילדיכם לאמץ ערכים או התנהגות מסוימת כנורמה היא להראות להם אותה בבית, במעשים. אם אתם רוצים להנחיל לילדכם ערכים של שוויון בין המינים, כדאי שתיישמו זאת גם בבית – דאגו להראות להם שגם אבא מבשל, מנקה ומסדר, גם אמא מחליפה נורה כשצריך או תוקעת מסמר בקיר וכיו”ב. בספרי הלימוד בבית הספר הם יתקלו למרבה הצער בסטריאוטיפים מגדריים משל היינו עדיין בשנות החמישים, אבל ככל שיספגו מודל שונה בבית, כך תעודדו אצלם את השוויון המגדרי.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים