אין ספק שבחירת גן ילדים מתאים עבור ילדכם היא אחת הבחירות החשובות שתצטרכו לעשות בתור הורים. הגיל הרך (0-6 שנים) הינה התקופה בה מונחים היסודות לעיצוב אישיותו של ילדיכם והיא נחשבת לתקופה קריטית להתפתחותו בתחום הפיזי, הרגשי-חברתי והקוגניטיבי.

חיפוש ובחירה של מסגרת חינוכית מתאימה עלול להיות תהליך מבלבל, וזה כלל לא משנה אם ילדכם בן ארבעה חודשים או בן שלוש שנים.

לכן, ננסה להקל על התהליך בפירוט שלושה שלבים קריטיים לטעמנו בבחירת מסגרת חינוכית מתאימה (בין אם זה מעון יום, פעוטון, משפחתון או גן ילדים).

  

שלב ראשון – איסוף מידע על גני ילדים באזור מגורכם:

בחיפוש אחר מסגרת חינוכית מתאימה, אנחנו ממליצים להתעניין ולאסוף מידע על מספר גני ילדים (כולל משפחתונים, פעוטונים ומעוני יום כמובן). זאת על מנת שיהיה לכם בסיס להשוואה, בעיקר אם אתם הורים לילד ראשון.  לחצו כאן על מנת לקרוא על כל ההבדלים בין גן ילדים פרטי, משפחתון, ומעון יום. אתם יכולים לברר על גני ילדים באיזור מגוריכם באמצעות חברים, שכנים וגם בעזרת גוגל ( :

לאחר מכן, התקשרו לגן לשיחת התרשמות ואיסוף מידע, מומלץ לרשום הכל כדי לא לאבד מידע.
לפניכם שמונה פרטים שחשוב לברר במהלך השיחה:

  • כמה ילדים בגן, ולכמה קבוצות הם מחולקים?
  • טווח גילאים בגן ובכל קבוצה בפרט.
  • כמה אנשי צוות בגן (כמה מהן גננות מוסמכות, כמה מטפלות/סייעות).
  • מבנה הגן – גודל המבנה, מספר חדרים וגודל החצר (ואם יש חצר?).
  • שעות פעילות? חופשות?
  • מחיר חודשי, תשלומים אקסטרה (צהרון למשל).
  • התזונה בגן הילדים – איזה ארוחות הגן מספק? מי מכין את האוכל? ומה התפריט באופן כללי?
  • שיטת חינוך ספציפית? מונטסורית, אנתרופוסופית, דמוקרטית?

אתם מוזמנים לקרוא עוד על הנושא ב חיפוש גני ילדים – עשרת הדברים שחשוב שתבדקו מראש.

שלב שני – ביקור פיזי בגני ילדים בשעות הפעילות:

לאחר שאספנו מידע וצמצמנו את הרשימה לגני ילדים שעומדים בקריטריונים שלנו נתאם מראש פגישות בגנים במהלך שעות הפעילות. אנחנו ממליצים לתאם ביקור בזמן שגם הגננת וגם מנהלת הגן פנויות לשיחה על מנת שתוכלו להתרשם משתיהן (או משניהם), מאחר ואלו הדמויות המרכזיות שתבואו עימן במגע במהלך השנה. שימו לב, שבמקרים רבים, הגננ/ת היא גם מנהל/ת הגן.

בזמן הביקור בגן חשוב לנצל את הזמן על מנת להעריך ולהתרשם מהדברים החשובים. אם תשימו לב לנקודות הבאות, תוכלו לצאת מהביקור בגן עם ההתרשמות הטובה ביותר:

  • התרשמות מקצועית ואישית מהגננת ובעלת הגן.
  • יחס כלל הצוות לילדי הגן.
  • נושא בטיחות בגן.
  • התזונה בגן.
  • סדר היום בגן.
  • כללי ההיגיינה ורמת הניקיון
  • התוכנית הלימודית בגן בזמן הביקור.
  • מצב המתקנים והצעצועים בגן.

אתם מוזמנים לקרוא בהרחבה על הנושא ב סיור בגני ילדים – על מה חשוב להסתכל ומה חשוב לשאול.

חשוב לנו לציין, גם אם התרשמתם מאוד מהגן הראשון שביקרתם בו, אנחנו ממליצים להמשיך ולבקר בגן ילדים נוסף או אפילו שניים. לכל גן יש את ה”אני מאמין ” שלו, את החוזקות והחולשות שלו, ואת הדברים שעליהם הוא שם דגש. התרשמות מכמה גנים תיתן לכם בסיס טוב להשוואה, ותאפשר לכם לעשות את הבחירה ממקום הרבה יותר שלם.

 

שלב שלישי – שמיעת חוות דעת של הורים של ילדים בגן

מאחר ועד עכשיו כל מה ששמעתם על הגן הגיע ממנהלת הגן והגננת, שמיעת חוות דעת של הורים של ילדים בגן תעניק לכם נקודת מבט נוספת וחשובה, שגם קרובה יותר לנקודת מבטכם, ההורים. אנחנו ממליצים לשמוע חוות דעת לפני וגם אחרי הביקור בגן הילדים, ואף לאחר שביקרנו בגני ילדים נוספים שאנחנו מתלבטים לגביהם. ככה תוכלו גם לקבל רושם טרם הביקור וגם לאחריו, ובנוסף תוכלו לחדד יותר את השאלות שלכם ולהוציא את המיטב מכל שיחה עם הורה בגן.

כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם בשלב זה:

  • חוות הדעת הרלוונטיות ביותר יגיעו מהורים שנמצאים כרגע בגן, ובעיקר מהורים שנמצאים בגן פרק זמן שעולה על שנה. גם חוות דעת של הורים שסיימו גן בשנתיים האחרונות יכולות להיות רלוונטיות, אך יש לשים לב כי הרכב הצוות, מבנה הגן, התזונה ושאר מאפיינים עיקריים לא השתנו באותו פרק זמן.
  • חשוב שנשאל מספר הורים ולא נסתמך על חוות דעת אחת. חווית הגן היא סובייקטיבית מאוד וכל הורה יכול לחוש שונה לגמרי כלפי הגן , הצוות, התוכנית החינוכית, התזונה, ואספקטים שונים אחרים.
  • לכל הורה יש את הדברים שהם קריטיים עבורו בכל הנוגע למסגרת חינוכית לילדו. הורה אחד ישים לב לאורך השנה על איכות התזונה בעיקר, הורה שני ישים לב בעיקר על התוכנית החינוכית ושיטת החינוך ואילו הורה שלישי רק ירצה לדעת שנושא הבטיחות, הבריאות והניקיון נשמרים לאורך השנה. לכן חשוב שנפנים שכל הורה עשה את השיקלול האישי שלו: מה חשוב עבורו ועל מה הוא מוכן “לוותר” בבחירת גן ילדים.
  • במקרה של חוות דעת שלילית, חשוב שתנסו להבין מה אותו הורה עשה על מנת לשפר את החוויה שלו. האם הוא דיבר עם בעלת הגן או עם הגננת. וכיצד הוא נענה, האם היה ניסיון לשיפור מצד צוות הגן? האם הייתה אוזן קשבת והבנה? חשוב להבין את אופן הטיפול של צוות הגן במצבים של תלונות.

ארבע דרכים עיקריות לקבלת חוות דעת של הורים מהגן:

  1. אתר בדרך לגן – הורים ממליצים על גני ילדים. האתר מרכז את כל המידע המקצועי על גני ילדים כולל חיפוש גן על בסיס מיקום, לצד חוות דעת מהימנות של הורים אמתיים מהגן. חוות הדעת באתר מאומתות על ידי חשבון הפייסבוק של ההורים.
    בנוסף, האתר מציג תוצאות סקר אנונימי אודות הגן המדרג פרמטרים חשובים כגון: צוות הגן, התזונה, מבנה הגן והחצר, ועוד.
  2. ניתן לבקש ממנהלת הגן או הגננת מספרי טלפון של הורים שכרגע נמצאים בגן.
  3. אפשר לחכות ליד שער הגן בתחילת או בסוף יום לדבר עם הורים, מומלץ לגשת ולבקש מהורים לדבר איתם גם בטלפון יותר לעומק וברוגע.
  4. תוכלו לפרסם פוסט בקבוצות פייסבוק שכונתיות בו אתם מבקשים לשמוע המלצות/דיס המלצות על הגן.
  5. בבילוי אחה”צ בגינות קהילתיות בשכונת המגורים שלכם אפשר לגשת להורים עם ילדים בערך בגיל של הילדים שלכם ולשאול אותם באיזה גן הם נמצאים ולשמוע על החוויה שלהם מהגן.

זהו, מקווים שעכשיו אתם יותר מוכנים לצאת למסע החיפוש בדרך לגן של הקטנטנים שלכם.

לחצו כאן להתחיל בחיפוש גני ילדים באזור מגורכם

בהצלחה!

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים