גני ילדיםהורות לגיל הרךפוסטים מומלצים

איך לבנות תקשורת טובה עם הגננת מהרגע הראשון ?

איך לבנות תקשורת טובה עם הגננת מהרגע הראשון?איך לבנות תקשורת טובה עם הגננת מהרגע הראשון?

שנת לימודים חדשה היא גם הזדמנות להתחלה חדשה – בין אם מדובר בגן חדש לילדיכם ובין אם באותו גן מוכר, בכיתה בוגרת יותר. וכשאנחנו מדברים על הזדמנות חדשה אנחנו לא מכוונים רק לילדים, אלא גם אליכם, ההורים. זו הזדמנות לבנות מערכת יחסים חדשה עם הגננת הוותיקה או עם גננת חדשה, מערכת יחסים שיש בה שיח פתוח, במיוחד אחרי שנת הקורונה הלא שגרתית שעברה עלינו, בה נכפה עלינו ריחוק חברתי גם מהנעשה בגן. אז איך אפשר להבטיח תקשורת טובה עם הגננת, כזו המבוססת על אמון, שקיפות ופתיחות, ומובילה לאווירה טובה ולקידום הילד תוך שיתוף פעולה פורה? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבנות תקשורת טובה עם הגננת מהרגע הראשון:

1. התעניינו בגננת. עם יד על הלב, כמה פעמים מיהרתם להביא את הילד לגן, מלמלתם שלום חפוז וברחתם מיד אחרי שנכנס, כדי לא לאחר לעבודה? כמה פעמים אספתם את הילדה הביתה ו”יריתם” שאלות בצרורות על הגננת, בניסיון להבין איך היה היום שלה? זה כמובן לגיטימי לרצות לקבל מידע ממי שנמצאת רוב היום עם ילדיכם, וכמעט כולנו ממהרים בבוקר, אבל חשוב שלא תשכחו בדרך שהגננת שמולכם היא קודם כל בנאדם. זה נשמע כל כך בסיסי, אבל רובנו שוכחים לעצור ולשאול את הגננת בחיוך מה שלומה. אל תשאלו כדי לצאת ידי חובה (וגם אל תחדרו מדי לפרטיותה), אבל אם תתעניינו בה באמת ותמתינו לתשובה, היא תדע שאכפת לכם ממנה, ומכאן הדרך לבנות מערכת יחסים טובה תהיה קלה יותר.

2. תקשרו את הדברים שאתם רוצים להגיד על דרך החיוב. זה בסדר אם יש לכם ביקורת, שאלה או בקשה, אבל שימו לב איך אתם אומרים אותה. האם אתם מתחילים בשלילי ובאים בטענות, או דווקא מביעים הערכה ואז מבקשים את מה שאתם רוצים? דיבור על דרך השלילה, כזה שמתחיל בביקורת, מעורר אנטגוניזם ועלול לפגוע בצד השני. לעומת זאת, אם תתחילו במחמאה (אבל אמיתית), למשל: “אני רואה כמה תשומת לב את משקיעה בגן וכמה הילדים חשובים לך, רציתי לבקש…” יהיה לכם יותר קל לקבל קשב אמיתי מהצד השני.

3. התנדבו לעשייה בגן. עשייה למען הגן תתרום לתחושת המעורבות שלכם, ותעודד קשר רציף יותר עם הגננת. אם אתם יכולים, התנדבו לוועד הגן בתחילת השנה. אם זמנכם לא מאפשר זאת – התנדבו לדברים אחרים שצצים, למשל הכינו עוגה לחגיגות של אחד החגים בגן, העבירו הפעלה לילדי הגן וכיו”ב, בהתאם לכישרונכם ויכולותיכם. מעבר לכך שהגננת ודאי תעריך זאת, ילדיכם יועצמו מכך וישמחו על תשומת הלב.

4. שתפו את הגננת. כדי לבנות תקשורת נעימה ופורה עם הגננת, חשוב שתשתפו אותה בנעשה עם ילדיכם בבית. הכוונה היא לא רק לאינפורמציה החיונית כמו גמילה מחיתולים, אלא גם לאירועים מיוחדים שעשויים להשפיע על התנהגותו של הילד, למשל מעבר דירה, לידת אח/ות, פטירת אדם קרוב במשפחה וכיו”ב. מעבר לשקיפות ולבניית האמון שלכם עם הגננת בעצם השיתוף, המרוויחים העיקריים מכך יהיו ילדיכם: יצירת רצף בין הסביבה הראשונית והטבעית של הילד – הבית שלו – לבין המסגרת החינוכית בה הוא נמצא רוב היום, חשובה ומשמעותית להתפתחותו של הילד, ורצף כזה יכול להישמר כשהתקשורת בין ההורים לגננת היא תקינה, וכשהם משתפים זה את זה בחוויות מעולמו של הילד.

5. משהו מפריע לכם? דברו עם הגננת ולא עם ההורים האחרים. הרבה פעמים בקבוצות הוואטסאפ של הגן האצבע קלה על המקלדת, ואם אנחנו לא מרוצים מדבר מה בגן, אנחנו נוטים לפתוח את זה קבל אימהות ואבות בוואטאספ. מעבר לכך שבהודעת טקסט הדברים עלולים לקבל קונטקסט אחר, כי הם נעדרי טון ואינטונציה, כתיבה בקבוצת וואטסאפ סביר להניח תתסיס את שאר ההורים, עד כדי שהדברים יוצאים פעמים רבות מפרופורציה. אז כדאי לציין שפרט לפורקן לא ייצא לכם מזה הרבה, ובמקרה הגרוע יותר הדברים גם יגיעו לאוזני הגננת, וקשה להאמין שהיא תעריך את הצעד הזה שלכם. אז מה כן לעשות אם משהו מפריע לכם? לפנות לגננת ישירות, לא ליד הורים אחרים ולא בשעת לחץ. רצוי להמתין לסוף יום העבודה שלה, לבקש שיחה בשעות שבהן היא ציינה שהיא זמינה לכך, ולהגיד את הדברים כשאתם רגועים ונינוחים. הימנעו מביקורת או מטון מזלזל, הימנעו מקביעת עובדות של דברים שאתם לא בטוחים שראיתם או שמעתם, והתחילו את השיחה במילה טובה. ממש כמו שהייתם עושים עם אדם קרוב.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים