לאחר מחקר ואיסוף מידע רב על סטנדרטים בגני ילדים בעולם ובישראל, על מה חשוב לבדוק בשעת חיפוש גן ועל כלים שיעזרו לנו לשמור על בטחון הילדים שלנו, אנחנו מציגים לפניכם את רשימת תווי האיכות והבטיחות שמוצגים באתר בדרך לגן.
תווי האיכות והבטיחות מאפשרים לכם ההורים לקבל מידע חיוני על גני ילדים ומאפשרים לגנים להציג את התווים שהם עומדים בהם.
התווים מתייחסים לנושאים כגון: הסמכה חינוכית, רמת הבטיחות, הערכות למצבי חירום ואישורים בירוקרטיים.

לפניכם רשימת תווי האיכות והבטיחות של אתר בדרך לגן. אלו יסייעו לכם ההורים לדעת מה חשוב לבדוק בעת בחירת גן ילדים מתאים ובאילו תווי איכות ובטיחות עומד כל גן.

1. הסמכה מקצועית לגננת – גננת מוסמכת בעלת תעודת הסמכה לגננות

תו תקן לגני ילדים - גננת מוסמכת

קיימים שני מסלולים להסמכת גננת, מסלול הסמכת גננת לגיל הרך ומסלול הסמכת גננת לגילאי לידה עד שש.
מסלול הסמכה של גננת לגיל הרך (גילאי לידה עד שלוש) אורך כשנתיים ובסיומם מקבלים תעודת גננת לגיל הרך.
מסלול הסמכת גננת לגילאי לידה עד שש אורך חמש שנים שבמהלכן עליה לסיים תואר ראשון בחינוך לגיל הרך ממוסד אקדמי מוכר, ולאחר מכן להשלים שנה שלמה כגננת סטאז’רית במסגרת חינוך בעלת סמל מוסד, כלומר גן או מעון יום באישור משרד החינוך או משרד התמ”ת (כולל גני עירייה, מעונות יום של ויצו או נעמת וגנים פרטיים בפיקוח). במהלך לימודי התואר הגננות מקבלות את מלוא הידע הדרוש להתמודדות עם חינוכם והדרכתם של ילדים עד גיל 6, תוך התחשבות בצרכיהם הקוגניטיביים, הרגשיים-חברתיים, הפיזיים והמוטוריים.

2. הסמכה חינוכית לצוות – צוות הגן עובר הכשרה פורמלית / ליווי מקצועי במהלך השנה

תו תקן לגני ילדים - הסמכה חינוכית לצוות

הכשרה ו/או ליווי מקצועי של צוות הגן במהלך השנה על ידי אנשי מקצוע ו/או גופים מקצועיים המתמחים בגיל הרך ובחינוך. ההכשרות הללו נועדו לפתח מקצועית ולהעשיר את המיומנויות של צוות הגן, הכולל את מנהלות הגן, הגננות וצוות המטפלות. דוגמאות לנושאים: תקשורת עם ילדים, הרגלי אכילה, הרגלי שינה, נהלי בטיחות והתמודדות עם מצבי חירום, הצבת גבולות, גמילה מחיתולים ועבודת צוות.

3. ביטוח – לגן פוליסת ביטוח ייעודית לגני ילדים ו/או פעוטונים

תו תקן לגני ילדים - פוליסת ביטוח ייעודית לגני ילדים

על בעל מסגרת חינוכית לגיל הרך (גן ילדים פרטי, משפחתון או פעוטון) לרכוש ביטוח גני ילדים או ביטוח פעוטונים ייעודי ולא ביטוח עסק סטנדרטי. ביטוח מסוג זה כולל כיסויים חשובים מאוד ורלוונטיים להפעלת מוסד חינוכי כמו: ביטוח צד שלישי לגן עצמו, כיסוי ביטוחי לתאונות בהן מעורבים הילדים בגן כמו גם הוריהם או כל מבקר אחר בגן וביטוחי תאונות לעובדות הגן ולגננת עצמה (במקרים רבים היא הבעלים של הגן). באופן עקרוני, הכיסויים הביטוחיים אינם מוגבלים רק לשטח הגן אלא גם לנזקים, תאונות וכדומה שאירעו במהלך פעילות הגן – טיול למשל או בכניסה לגן.

 4אישור משרד החינוך – מוסד מוכר שאינו רשמי. הגן קבל הכרה ורישיון ממשרד החינוך

תו תקן לגני ילדים - אישור משרד החינוך

גן ילדים פרטי אשר קיבל רישיון ממשרד החינוך הינו מוסד מוכר שאינו רשמי. גן שקיבל הכרה זו מציע יתרונות של חינוך פרטי וכמו כן עמידה במחויבות לתוכנית הליבה של משרד החינוך. על פי החוק, גן ילדים שבו נמצאים עד סוף השנה האזרחית (31.12) מעל 9 ילדים שימלאו להם 3 צריך להסדיר אישור זה. גן שרוצה לקבל את ההכרה צריך לעמוד בדרישות בטיחות כגון מרחב מוגן ואמצעים לכיבוי אש. כמו כן, משרד החינוך בודק את רמת התברואה בגן וחדרי השירותים, ועל הגננת להציג ולקבל אישור על חומרי הלימוד והתכנים שהיא מעוניינת להעביר בגן. במקרים מסוימים הורים לילדים מעל גיל שלוש יוכלו לקבל סבסוד חלקי על תשלום לגן בעל הכרה זו.

5. אישור עירייה – הגן בעל אישור לשימוש חורג בנכס 

תו תקן לגני ילדים - אישור עירייה לשימוש חורג בנכס לגני ילדים

אישור שניתן לגן על ידי העירייה. בעל גן נדרש לקבל מהעייריה היתר לשימוש חורג במבנה הגן, כלומר להסב את השימוש מבית מגורים לעסק. האישור תקף לחמש שנים ועל בעל הגן לחדשו, האישור מעניק לגן תוקף חוקי להפעלתו מול העירייה.

6. קורס החייאת תינוקות וילדים – צוות הגן ו/או הגננת המוסמכת עברו קורס החייאת תינוקות וילדים

תו תקן לגני ילדים - קורס החייאת תינוקות וילדים

קורס החייאת תינוקות וילדים הינו הקורס הבסיסי ביותר אותו ניתן לבצע ללא ידע מקדים בעזרה ראשונה, בהיקף של כ-4 שעות. על צוות הגן לעבור קורס זה אחת לשנה על מנת שיהיה בתוקף. בקורס נלמדים פרקים בנושאי החייאה בילדים ובתינוקות, כיצד להזעיק את שירותי החירום, מניעת תאונות בבית ובגן, מצבי חירום נפוצים כגון: חנק מגוף זר, פרכוסי חום ועוד.

7. הסמכת עזרה ראשונה – צוות הגן ו/או הגננת המוסמכת עברו קורס עזרה ראשונה

תו תקן לגני ילדים - הסמכת עזרה ראשונה לצוות הגןהשתתפות בקורס עזרה ראשונה מקנה לצוות הגן ידע וכלים להתמודדות עם מצבי חירום נפוצים בילדים ותינוקות. אורך הקורס משתנה בהתאם לתכנים הנלמדים, קורס עזרה ראשונה מלא הינו קורס בהיקף של 16 שעות.
דוגמאות לתכנים שנלמדים במסגרת הקורס: שברים, חבלות ראש, תגובה אלרגית, התייבשות, מכת חום, כוויות וכד’.

8. תיק עזרה ראשונה – בגן מחזיקים בתרמיל עזרה ראשונה

תו תקן לגני ילדים - תיק עזרה רשונה בגן

9. לחצן מצוקה – מותקן בגן לחצן מצוקה המזכה אותו במענה בזמן אמת למצוקה או בעיה

לחצן מצוקה - תו תקן לגני ילדים

בגני ילדים רבים מותקן כיום לחצן מצוקה, המעניק להורים וגננות שקט נפשי ובטחון, ומבטיח כי בעת מצוקה צוות הגן יזניק את הסיוע הנדרש, על ידי לחיצה על הכפתור. לחצן המצוקה מסייע במצבי חירום רפואיים, אך גם יכול לסייע בהזעקת גורמים המטפלים במצבי חירום ביטחוניים, משטרתיים ובזמן שריפה. משרד הכלכלה (התמ”ת) שהוא הגוף האחראי על הגיל הרך במדינת ישראל דורש לחצן מצוקה כחלק מתנאי הבטיחות והבטחון בגן הילדים וגם משרד החינוך דורש כי בכל גני הילדים הנמצאים תחת פיקוחו יותקן לחצן מצוקה.

10. מצלמה במעגל סגור – מרחב הגן מצולם במצלמה במעגל סגור בשעות הפעילות

תווי תקן לגני ילדים - מצלמות במעגל סגור

גני ילדים אשר התקינו במרחב הגן מצלמות שמטרתן לצלם ולהקליט את כל אשר מתרחש בגן במהלך כל שעות הפעילות. ישנן שלוש שיטות נפוצות להתנהלות בנושא המצלמות:

  • ההורים מחוברים למצלמות באופן ישיר דרך המכשירים הניידים שלהם ויכולים לצפות בשידור חי בכל המתרחש בגן.
  • שידורי המצלמה נשמרים אצל בעלת הגן ועל פי דרישה של הורים היא יכולה להראות להם את קטע הוידאו הספציפי של אותו יום.
  • גוף שלישי שמפקח שהמצלמות עובדות ומאחסן את קטעי הצילום אצלו בשרתים. במקרים בהם ההורים רוצים לצפות בצילומים עליהם לקבל צו בית משפט.

11. כניסה מאובטחת לגן – בכניסה לגן שער כניסה מאובטח

תו תקן לגני ילדים - כניסה מאובטחת לגן

על מנת להגביל את הכניסה לשטח הגן להורי ילדי הגן, או למלווים מורשים אחרים מומלץ שיותקן בגן הילדים שער כניסה מאובטח. לרוב מדובר בשער בעל מנגנון נעילה ופתיחה חשמלי הנשלט מרחוק באמצעות אינטרקום. השער אמור להנעל מבפנים כך שאדם זר לא יכול להיכנס אלא אם כן מישהו מצוות הגן פותח לו את השער.

12. אישור כיבוי אש – אישור מטעם שירותי הכבאות לגן

תו תקן לגני ילדים - אישור כיבוי אש

האישור ניתן לגני ילדים אשר מתקינים גלאי עשן המחוברים למרכזיית כיבוי אש. במידה ופורצת דליקה בשטח הגן, גלאי העשן יעדכנו באופן אטומטי את המרכזייה (הפועלת 24/7). המרכזייה מתקשרת במיידי לגן ולאנשי הקשר אך במקביל שולחת כוחות כיבוי אש והצלה לגן.

13. מטף כיבוי אש – בגן נמצא מטף כיבוי אש, אינו מהווה אישור של שירותי הכבאות

תו תקן לגני ילדים - מטף כיבוי אש בגןיש לוודא כי המטף בתוקף ויש להחליפו כל חמש שנים.

14. הגן הבטוח – מכון התקנים הישראלי

תעודה הניתנת לגן על ידי מכון התקנים הישראלי במסגרת מיזם “הגן הבטוח” ומציינת כי תכולת הגן נבדקה ע”י מומחי מכון התקנים ונמצאה בטוחה לשימוש מסכנות מיידיות.

15. מחוסגן

יוזמה משולבת של הורים ורופאים המציעה לגנים מסגרת ליווי בטוחה ובריאה של רופא ילדים צמוד. הרופאים שהצטרפו למיזם מלווים את הצוות החינוכי ואת ההורים של הגן לאורך השנה, ועושים זאת בהתנדבות למען שמירה על בריאות הילדים וכדי להעלות את שיעור ההתחסנות בגנים לכיסוי המקסימלי.
גן בעל תו איכות מחוסגן הינו גן שהצטרף למיזם.

בשעת חיפוש גן ילדים לקטנטנים שלכם חשוב לבדוק גם את תווי האיכות והבטיחות של הגנים המאפשרים לכם ההורים, לדעת מה יש בגן מבחינת בטיחות, הסמכות אקדמאיות ושירותים חשובים לבטחון ולבטיחות ילדיכם.

אנחנו מזמינים אתכם להתחיל את חיפוש גן הילדים המתאים ביותר עבור ילדכם בעזרת אתר בדרך לגן. מיזם חברתי שהוא בית משותף להורים וגנים המרכז את כל המידע המקצועי, לצד המלצות, חוות דעת ותוצאות סקר של הורים אמתיים מהגן.

לחצו כאן להתחיל בחיפוש גני ילדים באזור מגורכם

בהצלחה!

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים