הורות לגיל הרך

רוח סתיו: 6 רעיונות ללמד את הילדים על העונה הקרירה בדרך מהנה

6 רעיונות נפלאים ליצירה עם הילדים לכבוד הסתיו

גם אם במשך היום זה לא ממש מרגיש ככה, הרוחות הקרירות בערבים כבר מבשרות על בוא הסתיו. הכנו לכם 6 רעיונות לפעילות מלמדת ומהנה עם הילדים על סמלי העונה

גם אם אנחנו עדיין מסתובבים עם בגדים קצרים, הרוחות הקרירות בערבים והשקיעות המוקדמות מזכירות לנו שהסתיו הגיע. העונה הכי נעימה בשנה (אוקי, ראש בראש עם האביב) כבר כאן וזו הזדמנות לפעילות מהנה עם הילדים שלנו להסביר להם על מזג האוויר המשתנה, על השלכת ועל שאר מאפייני הסתיו.
וכדי שהם לא רק ילמדו אלא גם ייהנו מזה, אנחנו ממליצים להכניס יצירתיות ודמיון לעניין. הנה כמה רעיונות איך ללמד את הילדים על העונה הקרירה בדרך מהנה:

1. לומדים להבדיל בין עלים יבשים לעלים טריים.

מה צריך? בעיקר סבלנות, קצת זמן פנוי ושקית. בשלב הראשון יוצאים החוצה (בגבולות הקילומטר המותר) עם שקית, ואוספים יחד עם הילדים עלים. כל מיני סוגי עלים, בכל הגדלים והצבעים. אחר כך, בבית, מניחים על הרצפה את כל העלים, ונותנים לילדים לחוש אותם. תנו להם למשש את העלים (במיוחד לפעוטות שבהם), להריח, לנשוף עליהם. בשלב השני אפשר למיין את העלים לפי צבעים, ובשלב השלישי – לדרוך על העלים היבשים ולשמוע את קול הפצפוץ שלהם. עכשיו, אחרי שחוו את העניין בצורה מוחשית ולא תיאורטית, תוכלו להסביר לילדים על ההבדל בין עלים יבשים לטריים, למה העלים מתייבשים ונושרים מהעצים בסתיו וכיו”ב.

2. מכינים מובייל/ שרשרת/ כתר לראש מעלים יבשים, ענפים ואיצטרובלים.

מה צריך: גם כאן בשלב הראשון יוצאים החוצה עם שקית, ומחפשים יחד עם הילדים עלים יבשים, איצטרובלים, ענפים קטנים וכיו”ב. אחרי שניצלנו את ההזדמנות והסברנו לילדים איך הם קשורים לסתיו, אוספים אותם בשקית ובבית מכינים מהם יצירה שתשמש את הילדים. אופציה אחת היא שרשרת: מחוררים בחור קטן את העלים קרוב לקצה, ומעבירים ביניהם חוט יצירה או חוט טריקו. בין כמה עלים שוזרים את החוט סביב איצטרובל (אם רוצים, אפשר לתת לילדים לצבוע אותו לפני כן). 

אופציה שנייה היא כתר: לוקחים בריסטול, חותכים ממנו רצועה ומהדקים לפי היקף הראש של הילד. כעת מדביקים על הרצועה עלים יבשים, ואפשר גם להדביק איצטרובלים קטנים.

אופציה שלישית היא מובייל: לוקחים ענף שישמש כמרכז המובייל, ואליו קושרים חוטי יצירה/צמר/טריקו בכמה נקודות (למשל: במרכז הענף ובשני קצותיו). על כל חוט קושרים עלה, איצטרובל וכו’ במרחק זה מזה, ואפשר גם לקשור חרוזים אם יש בבית, אבנים יפות או כל דבר שעולה על דעתכם. למתקדמים, אפשר לקשור ענף נוסף קטן יותר מאמצע החוט המרכזי ועליו לקשור עוד חוטים עם עלים ואיצטרובלים, וכך המובייל יהיה גדול יותר. הילדים ישמחו לתלות בחדר שלהם מובייל מעשה ידיהם.

3. מכינים יצירה מעלים יבשים, ענפים, איצטרובלים וכו’. 

מה צריך: גם כאן נצא החוצה ונאסוף מקרבת הבית עלים יבשים, איצטרובלים וכיו”ב. לאחר מכן נפרוש את השלל שאספנו על שולחן יצירה בבית, וניתן לדמיון להשתולל: ילדים קטנים יותר יכולים ליצור יצירה אבסטרקטית – לשפוך דבק במוקדים שונים על הנייר ולהדביק עליו ענפים קטנים, עלים, איצטרובלים וכיו”ב. אפשר גם לקחת כמה עלים, לצבוע בצבעי גואש/מים צד אחד של העלה, ואז להטביע אותו על דף חלק.

ילדים גדולים יותר יכולים לנסות להכין פרצוף: אפשר לצייר באמצעות עיפרון את הראש, ואז לתת דרור ליצירתיות – העלים יכולים לשמש כשיער, האיצטרובל כאף, אפשר לגזור עלים בצורת עיניים וכיו”ב.

אופציה נוספת למתקדמים היא להכין בעל חיים, כשהבסיס הוא איצטרובל. אפשר להכין כך תרנגול למשל – האיצטרובל יהיה הגוף, ואת הראש, הרגליים והזנב אפשר להכין מבריסטול (הזנב יכול להיות מורכב גם מעלים יבשים). 

תמונה מאתר: shutterstock

4. דפי צביעה של סמלי הסתיו.

הדרך הפשוטה והמהנה שכל ילד שאוהב לצייר ישמח לקחת בה חלק: כל שצריך הוא מדפסת עם דיו ודפים חלקים. דפי צביעה אפשר למצוא בקלות באינטרנט, בכל נושא, וחיפוש פשוט של “דפי צביעה לילדים בנושא סתיו” יניב שלל תוצאות, מנחליאלי וחצב ועד ילדים גורפים במגרפה עלים שנשרו מהעצים. ציידו את הילדים בצבעים מכל סוג, הסבירו להם בכל פעם מה הם צובעים ואיך זה קשור לסתיו ותנו להם להתפרע. 

5. מלמדים את הילדים מה לובשים בסתיו.

ציירו לילדים (או הדפיסו מהאינטרנט אם אתם לא סומכים על כישורי הציור שלכם) בגדים שונים מכל עונות השנה – גופיה, בגד ים, מעיל, מכנסיים קצרים, מכנסיים ארוכים, חולצה ארוכה, כפפות וכיו”ב (ציירו כמה פעמים את בגדי הסתיו) – ובקשו מהילדים לצבוע רק את מה שלובשים בסתיו, תוך הסבר שלכם על מזג האוויר ההפכפך ועל הקרירות שמגיעה עם העונה.

6. מכירים את החילזון.

יוצאים החוצה לפגוש חלזונות. הם כבר התחילו לבקר, בטח גם בקרבת הבית שלכם (כן, גם אם אתם עירוניים לגמרי). הראו לילדים את החילזון, התבוננו בו מקרוב, ולאחר מכן בבית נסו להכין דגם שלו. כל שצריך הוא בריסטול צבעוני, מקל רופא וצבעים/טושים. 

מה עושים? נותנים לילדים לצבוע את מקל הרופא, ובאחד מקצותיו מבקשים מהם לצייר פרצוף (שני עיגולים קטנים לעיניים ופה מחייך זה מספיק, לקטנים יותר כדאי לעזור). במרחק מה מהפרצוף מדביקים (על גבי המקל) פס בריסטול צר, מגולגל כשבלול. אם רוצים אפשר לצבוע את הבריסטול לפני ההדבקה, להדביק עליו מדבקות או כל דבר אחר שהילד אוהב.

ולסיום, המלצה שלנו: מוזיקה יכולה רק להוסיף לאווירה. את כל הפעילויות הללו תוכלו ללוות בשירים שקשורים בסתיו, שיהיו ברקע. תוכלו למצוא בקלות מחרוזות שירי סתיו לילדים ביוטיוב.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים