מפגש עם הגננת בתהליך בחירת גן לילדינו יכול ללמד אותנו הרבה על הגן, וכדאי להגיע אליו מוכנים. ריכזנו לכם עצות מגננת מוסכמת עם כל מה שחשוב להורים לשאול (וגם מה שלא) בדרך לבחירת גן חדש.

כשאנחנו מחפשים גן חדש לילדים, רובנו שואלים את אותן שאלות – על מספר אנשי הצוות בגן אל מול מספר הילדים, על סדר היום, על התזונה. אבל יש עוד לא מעט שאלות שחשוב לשאול, שהתשובות עליהן יכולות להשפיע על הבחירה שלנו. שאלנו את דנית לוקמיש, גננת מוסמכת בגן גוונים ברמת גן, מה כדאי לשאול את הגננת בבואנו לבחור גן חדש, מה לא כדאי לשאול, ולמה חשוב לשים לב גם בלי שאלות. הנה העצות שלה:

מה כדאי לשאול את הגננת?

1. כל מה שקשור לבטיחות – האם יש ביטוח לילדי הגן, מה הוא כולל, האם יש לחצן מצוקה בגן (ואם אין, זה המקום לשאול למה), האם הצוות עבר הכשרת עזרה ראשונה, האם יש ערכת עזרה ראשונה בגן, איך מתנהלים במצב של לחץ או נפילה חס וחלילה, מה הנוהל של לקיחת ילד שלא על ידי ההורה שלו, האם יש מצלמות בגן ומה המדיניות לגבי הנושא וכיו”ב. 

2. הכשרת הצוות – האם לגננת יש תעודת גננת, כמה שנים היא במקצוע וכמה זמן הצוות הנוכחי עובד בגן, האם יש השתלמות לעובדות, האם יש העשרה בידע רלוונטי?. אין היום צורך לבקש תעודת יושר, אבל בהחלט יש מקום לשאול שאלות שבעקיפין יוכלו ללמד על טיב הצוות, למשל דרך השאלה כמה זמן הסייעות והגננות עובדות בגן. אם הן עובדות בגן תקופה ארוכה, זה יכול לתת אינדיקציה בנושא וקצת שקט נפשי בתחום. אל תחששו לשאול את הגננת היכן למדה והוכשרה למקצוע, והאם היא מעשירה את עצמה בתכנים נוספים. זו ההזדמנות גם לשאול לגבי מעורבות ההורים בגן, והאם יש מקום להורים להציע פעילויות.

3. שאלות על סדר היום – גם מבחינת תכנים. כשאתם שואלים מה סדר היום בגן, בררו גם על טיולם מחוץ לגן והעשרות נוספות כמו חוגים והפעלות חיצוניות. גם בימי הקורונה כשאין חוגים אפשר לקיים הפעלות אחרות של הצוות בתוך הגן, וחשוב לשאול את הגננת האם מתקיימות פעילויות שכאלה. שאלו גם לגבי העבודה עם הילדים – האם היא נעשית בצורה פרטנית או בקבוצות, איך מחולקות הקבוצות, איך מעבירים את התכנים בגן – דוגמת בנושאי חגים, עונות השנה וכיו”ב.

4. תזונה – אנחנו רגילים לשאול מה התזונה בגן ומבקשים לראות את התפריט, אבל חשוב לשאול האם האוכל טרי, מי מבשל אותו והיכן נקנים חומרי הגלם. 

5. תהליכי גמילה – חשוב לשאול איך עובדים תהליכי הגמילה בגן (מחיתולים, מוצצים וכיו”ב), ולשאול גם לגבי תהליכים חברתיים באופן כללי, איך הם מתבצעים בגן. 

6. כל נושא התשלום – מעבר לעלות החודשית, שאלו האם יש עלויות נוספות (כגון פעילויות שנגבות בנפרד, ועד, דמי הרשמה וביטוח), וגם מה מדיניות הביטול, והאם אפשר לראות את החוזה בשלב הביקור בגן.

מה לא כדאי לשאול?

1. כל מה שקשור לעיכובים התפתחותיים – מדובר בשאלה רווחת בשנים האחרונות אך על שאלות כאלה אין מענה ספציפי. כל מקרה לגופו, לכן אין טעם לשאול מראש שאלה כזו באופן כללי.

2. כל מה שקשור לבלת”מים – למשל: מה הצוות עושה אם עובדת עוזבת, תוך כמה זמן מוצאים עובדת מתאימה וכיו”ב. אלה שאלות על דברים לא צפויים שאין דרך לדעת אותם מראש. 

3. שאלות על ענישה – מדובר בנושא רגיש לכולנו, אין ספק שהחשש מפני התעללות בגן הוא החשש הגדול ביותר של כל הורה. אבל לשאול שאלות על מדיניות הענישה בגן לא בהכרח יניב תשובות שיעידו על הנושא ולא ייתן אינדיקציה אמיתית. מה כן יכול לתת אינדיקציה? אינטואיציה, הרגשה אישית לאחר שיחות עם הצוות והתחושות שעולות מביקור בגן, חוות דעת של הורים שהילדים שלהם התחנכו בגן וכיו”ב. 

למה כדאי לשים לב בביקור בגן?

1. האם הגן נקי? הכוונה היא לניקיון במובן הרחב של המילה. אם יש גירים המפוזרים על הרצפה למשל זה דווקא סימן טוב, כי הוא מעיד על כך שהגן פעיל, אבל אם הילדים מסתובבים עם נזלת תמידית, אם יש ריח חזק של צואה, אם נראה לעין אבק שלא נוקה זמן רב או אם המטבח לא נקי, זה מעיד על חוסר היגיינה.

2. איך האווירה בגן? יש הרבה דברים שנוכל ללמוד מהאווירה בגן, הרבה יותר מהתשובות שנקבל מהגננת, אבל הרבה פעמים אנחנו מסתפקים בהסבר מהגננת, מפורט ככל שיהיה, ולא נותנים את הדעת לנעשה מסביב. הסתכלו ובחנו את הגן – האם האווירה נעימה ורגועה? איך הצוות פועל, איך הילדים נראים, האם הם רגועים ונינוחים? ההמלצה הכי טובה היא תמיד להגיע פעם נוספת לביקור בגן, אולי יהיו לכם שאלות שלא שאלתם בפעם הראשונה, וכך גם תוכלו לחוות את הגן שוב. מובן שבימי קורונה הדבר מאתגר יותר, משום שלא ניתן להיכנס לגן ולהתרשם ממנו בזמן הפעילות, אבל כן ניתן לעמוד מחוץ לגן ולנסות לספוג את האווירה בצורה חיצונית, לשוחח עם הורים שילדיהם בגן ולבקש חוות דעת גם מהורים בגינת השעשועים, ברשתות החברתיות וכיו”ב. אל תתביישו לבקש מהגננת טלפונים של הורים לשוחח איתם, והכי טוב לבקש גם המלצות מהורים משנים קודמות, כי המלצות כאלה יוכלו לתת אינדיקציה על ההתפתחות של הילד בהמשך – למשל איך הילד עבר את תהליך הגמילה, האם הגיע מוכן לגן עירייה וכיו”ב.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים