הורות לגיל הרך

כך נעניק לילדינו חינוך מוזיקלי בבית

מוסיקה לילדיםמשמעות החשיפה למוסיקה מגיל צעיר וטיפים מנצחים להורים

ריכזנו לכם 5 רעיונות לפעילויות מקסימות, מהנות ופשוטות שייחשפו את הילדים שלכם למוסיקה וקצב ויפתחו את ליבם לאהבה למוסיקה.

מה לא נאמר על מוזיקה? שהיא השפה האוניברסלית של האנושות, שהיא מחברת בין אנשים, שביכולתה להרגיע, לשמח או להעניק כוח. המוזיקאי שלומי אלסטר, מורה לטרומבון ב”אפולו מיוזיק”, מרכזי מוזיקה ללימוד בהתאמה אישית, מסביר כי מעורבות הורית חשובה להצלחת הילד, וההורים הם משאב משמעותי לקידומו בעצם מעורבותם – וזה נכון גם בכל הקשור למוזיקה. “הרי אין דבר חשוב יותר לכל ילדה וילד מאשר הגאווה של הוריהם בהם, מכך שיצפו בהם, ישמעו על הצלחותיהם, יראו אותם מככבים ויתנו להם פידבק חיובי, עידוד, הערכה טובה וכו'”, הוא אומר. אז איך נוכל להעביר לילדנו תכנים מוזיקליים, לעודד אותם להתנסות בכלי נגינה ולפתח אצלם את חוש הקצב? אלסטר מעניק כמה טיפים, שכל אחד מאיתנו יכול לנסות בבית עם ילדיו:

1. היעזרו ביוטיוב. היוטיוב הוא מעיין שופע, ופרט לשירי ילדים קלאסיים אפשר למצוא בו את שירי הכבש השישה עשר, את שירי הילדים של אריק איינשטיין או עלמה זוהר, וגם שירים למבוגרים שיכולים לעניין אותם. בחרו את מה שאתם מתחברים אליו, שבו עם הילד ולמדו אותו לשיר את השירים הללו מיוטיוב. ניתן לשיר שירים יחד עם השמעתם ולשים לב שהילד שר באותם הצלילים של הזמר או הזמרת. מילים ניתן למצוא בגוגל בקלות בהקלדת שם השיר. למתקדמים, אפשר גם ללמד לנגן שיר מהדרכות חינמיות ביוטיוב, או לתופף בתוף ילדים לפי הקצב.

2. עודדו את הילדים להופיע בפניכם. ילדים אוהבים להופיע, לשיר, לנגן ולהציג, וכאן אפשר לתפוס שתי ציפורים במכה – עודדו את הילד להופיע בפניכם עם שירים חדשים שלמד בגן. כך תוכלו גם להעניק לו חוויה מהנה ומעצימה, וגם ללמוד על הנעשה בגן בימים אלה, בהם אנו לא יכולים להיכנס לגן ולראות את הדברים מקרוב. התייחסו לעניין ברצינות ובכבוד הראוי, הכינו כרטיסים וכיבוד להופעה, ואל תשכחו בסופה למחוא כפיים ולפרגן לילד בכל צורה שתבחרו, כשאתם מציינים מה אהבתם באופן ספציפי.

3. שחקו יחד משחקים מוזיקליים. יש מספר משחקים שאותם תוכלו לשחק יחד, שיעניקו לילדים תוכן מוזיקלי תוך כדי הנאה וכיף. למשל: מחפשים שיר מוכר ביוטיוב ומשמיעים ממש את ההתחלה שלו – שתי מילים ראשונות, קטע קצר או אפילו הברה אחת, לילדים גדולים יותר. על הילדים לזהות את השיר לפי הקטע הקצר. משחק נוסף: מקישים מקצב ונותנים לילדים לחזור עליו. זה יכול להיות בהקשה על תוף או בהקשה על הגוף. התאימו את המקצב ואת אורכו לגיל וליכולת של הילד. אפשר להתחיל ממקצבים פשוטים מאד, כמו הקשה של פעם אחת או פעמיים. אופציה נוספת היא להשמיע שיר אהוב ולהמציא לו תנועות וריקוד לפי הקצב, יחד עם הילדים. הכניסו תנועות של שילובי ידיים ותיפופים על הידיים והרגליים. אלה תורמים לאיזון הגוף, הנפש והמוח.


4. שלבו קצב בפעולות השגרתיות של היום. בקימה, לפני שינה, לפני ארוחה או בזמן סידור המשחקים – תארו את מה שהילדים עושים במקצב קליט וכיפי. אפשר גם לשלב תנועות. לדוגמא: אצבע לאצבע פיק פיק פיק, אגרוף לאגרוף נדביק ביק ביק, כף אל כף נמחא חא חא ונתחיל בארוחה. זה כיפי, זה מרגיע וזה גם תורם למיקוד. 

5. המציאו שיר יחד. אתם לא אמורים להתחרות בביאליק, אבל כולנו יכולים להמציא שיר קליט עם חרוזים קלילים. אופציה נוספת היא להמציא שיר שמבטא את רחשי הלב, משאלות לב ואפילו קשיים ותסכולים של הילד, לתחושת פורקן רגשי וחוויית יצירה כיפית משותפת. אפשר לבסס את תהליך כתיבת השיר על שיר מוכר, ולהחליף מילים מסוימות בשיר או את כל המילים. שלבו חרוזים, משפטים מצחיקים ומגוחכים, וסיימו את השיר באופן חיובי. תנו לילדים להיות חלק משמעותי ביצירה, העזרו בהם למציאת חרוזים ואפשרו להם להמציא משפטים. כשהשיר מוכן תוכלו לשיר ביחד ולחגוג את זה בהופעה ביתית משותפת.

Tags : מוסיקה
מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים