גני ילדיםמגזין לגננות

בדרך לגן – מיזם בטוח בגן שלי

מיזם בטוח בגן שליהכנסו לקרוא באתר בדרך לגן על מיזם בטוח בגן שלי שהוקם על ידי הורים כדי לייצר שקיפות בגנים.

מיזם בטוח בגן שלי הינה יוזמה חברתית חדשה של הורים לעידוד שקיפות בגן וטיפוח סביבה מיטבית ללא אלימות במסגרות הפרטיות לגיל הרך בישראל.

החינוך הפרטי בגיל הרך נמצא היום בעין הסערה הציבורית של ההורים בישראל ולא בכדי. עד גיל שלוש הילדים שלנו מטופלים ומחונכים רק במסגרות פרטיות שאינן כפופות למערכת חינוכית או לדרישות סף כשבמרבית המסגרות אין הדרכה או פיקוח, ואין גורמים מקצועיים שיסיייעו למנהלי ומנהלות גנים להעריך ולפקח על הנעשה במסגרות שלהם. בתוך המסגרות האלה ניתן למצוא עבודה איכותית הן בתכניה והן ביחס לילדים – יחס מכבד ששומע את הילד ונענה לצרכיו ההתפתחותיים. 

אולם לצד מסגרות איכותיות כאלה, נמצא גם גנים שבהם לא היינו רוצים למצוא את הילדים שלנו. 
גנים בהם פעוטות שוהים במבנים לא בטיחותיים, בהם מדברים בצורה לא נאותה לילדים, אוחזים בהם באופן לא נאות ובתמצית – מפקירים את רווחתם ושלומם של הפעוטות. 

פעוט אינו יודע לדבר ולומר מה עבר עליו בגן והוריו, שנמצאים בעבודה, אינם יכולים להבין ולהיות מעורבים מספיק במה קורה בגן גם אם הגננת מדווחת ושולחת תמונות יום יום מן הגן. 
נזכור כי איכות השנים הראשונות של ילדים היא בעלת משמעות קריטית בהתפתחותם וגדילתם.

אז מי יעמוד לצידו של הפעוט ויתן לו קול?

מיזם חדש “בטוח בגן שלי” קורא למנהלי ומנהלות גנים ולצוות שעובד בגנים לשתף פעולה במיגור התופעות האלימות להן היינו עדים בחודש האחרון. שיתוף פעולה מובנה עשוי להחזיר לנו ההורים ולמסגרות החינוכיות לבסס מחדש אמון וקשר מיטיב שיאפשר לצוותי הגנים לקבל מחדש את ההערכה המגיעה להם על עבודתם הקשה ויאפשר להורי הגן לצאת לעבודה בבטחון ושקט נפשי.

לכולנו, מנהלים, צוותים והורים, אין זמן לחכות עד לישום החקיקה או לתיקון העוולות המוסדיות בחינוך לגיל הרך. אנחנו צריכים לעשות כאן ועכשיו לטובת הילדים של כולנו.

האם תצטרפו אלינו?
מיזם בטוח בגן שלי, לא מצריך שינוי חקיקה או השקעת כספים ומשאבים. הוא יוצא לדרך באופן מיידי, עם מאות מתנדבים שכבר נרשמו למיזם מכל רחבי הארץ. פעילות המיזם מתמקדת בסביבה הרגשית וההתנהגותית שבה שוהים הפעוטות ולא בודקת או “מחלקת ציונים” לצוות הגן. ברור לנו שזהו מענה ראשוני ולא שלם לשדה הבוער של החינוך לגיל הרך, אולם הוא משמש כקו הגנה ראשון לילדים שלנו ולגנים שבהם הם שוהים.
פעילות המיזם מנוהלת בהתנדבות מלאה, לא נגבה תשלום ממנהלות ומנהלי הגנים על השתתפות במיזם, וכמובן המתנדבים אינם מקבלים תשלום על עבודתם. זהו מיזם של שיתוף וערבות הדדית.

אז איך זה עובד?
בטוח בגן שלי הינו מיזם התנדבותי חברתי של שקיפות וערבות הדדית שמטרתו לאתר פעוטות השוהים בסביבה אלימה. בשלב הראשון מאותרים בקפידה מתנדבי המיזם ועוברים הכשרה ייחודית, מקצועית וממוקדת. מטרתה של ההכשרה לתת למתנדבים כלים לתצפית בגן לאיתור סימנים של סביבה אלימה בגן. בשלב השני מתנדבים שקבלו הכשרה, יכנסו לגני הילדים פעם בחודש לביקור בגן שעה וימלאו שאלון. השאלון הוכן על ידי גורמי מקצוע בגיל הרך. השאלון מועבר בתום התצפית לעיון לגורמי מקצוע בתחום והם יתערבו רק במידת הצורך. גנים שבהם יתעורר חשד להתנהגות לא ראויה, יוזהרו ויטופלו דרך קבוצת אנשי המקצוע, יוכלו לתקן את הנדרש ולזכות מחדש דרך בדיקות חוזרות באמון המיזם וציבור ההורים. הגנים שישתתפו במיזם, יהנו מפרסום חיובי באתר המיזם על פתיחת הגן לביקורת ושקיפות לציבור, לצד השבחת עבודתם החינוכית.
גנים שהשתתפו במיזם יוצגו באתר בדרך לגן עם תו איכות של “בטוח בגן שלי”.

חשוב:

  • המתנדבים, הורים או אנשי קהילה לא יבקרו בגנים שבהם שוהים ילדיהם או שיש להם קשר וענין אישי בגן.
  • המתנדבים, יחתמו על הסכם שמירה על סודיות טרם כניסתם לגן.
  • המתנדבים במיזם צריכים לעבור בהצלחה הליך הכשרה ייעודי.
  • המתנדבים במיזם עוברים סינון בטחוני ובדיקת היעדר רישום פלילי. 
  • המיזם יכנס רק למסגרות שבהן יש הסכמה של כלל ההורים לתהליך.


מוזמנים להירשם כהורים מתנדבים או בעלי גנים באתר הגן הבטוח שלי

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים