בכל סיום שנה ולקראת החגים, הרבה הורים מתלבטים בשאלה בנוגע לסדר היום עם הילדים. איך יוצרים שגרה בתקופה ללא שגרה, מתי צריך ונכון להתגמש ומתי לא ואיך אפשר לתכנן קדימה בתקופה הנוכחית- כשחוץ מהחופשה שמערערת הכל, קיימות גם הנחיות הקורונה שמשתנות מהיום למחר ולא מאפשרות לנו ולילדים לדעת מה יוליד יום. 

נתחיל מלהרגיע- אין נכון ולא נכון בתקופה שכזו, אלא, הכל תלוי בכם ובצורך של ילדיכם. ישנם תינוקות וילדים שזקוקים לשגרה ומסגרת יותר ברורה וקבועה וישנם כאלו המסתגלים מאוד בקלות לשינויים ולמעבר בין פעילות אחת לאחרת ואפילו יצליחו להירדם בכל מקום אליו תגיעו. כל עוד אתם מרגישים שלרוב יש אווירה נעימה בבית ובמהלך הפעילויות לאורך היום, שהילדים ישנים מספיק בלילה וקמים עירניים וחיוניים וכמובן, שאין הרבה חיכוכים ומריבות- מצוין, תמשיכו בשלכם. כשזה עובד, לא צריך לשנות!

ומה עושים כשבכל זאת מחפשים פתרון בין ספונטניות מוחלטת לסדר יום קבוע? בדיוק לשם כך, כתבתי לכם כמה טיפים פשוטים שיוכלו להנחות אתכם בשבועות הקרובים:

  1. הכנה מראש- דווקא בתקופות של חוסר וודאות, ננסה להכין את הילדים מראש כמה שיותר לקראת מה שהולך לבוא. ההכנה מראש לא צריכה להיעשות יותר מידי זמן מראש, אלא יכולה להתבצע אפילו ברכב בדרך ליעד, בזמן האוכל או בזמן ההתארגנות. העיקר שתמצאו כמה דקות לרדת לגובה העיניים של הילד, להסביר לו בדיוק מה הולך להיות ולאפשר לו לשאול שאלות שמטרידות אותו או אפילו להציע הצעות (למשל, לבקש לקחת איתו משחק לרכב או להתקשר להזמין חבר להצטרף). כך הילד ירגיש שאתם רואים אותו, משתפים אותו וקשובים אליו, מה שירתום אותו לשיתוף פעולה. בנוסף, מכיוון שלילדים אין יכולת תפיסת זמן מפותחת, כשאתם מכינים מראש חשוב להמעיט במושגי זמן כגון: עוד חצי שעה, תכף, עוד 5 דקות. ולהחליפם בדברים מוחשיים לדוגמא:
  • נסיים לאכול ונרד לגינה.
  • עכשיו נתלבש, נארוז תיק וניסע לים.
  • עכשיו אנחנו נוסעים הביתה וכשמגיעים אוכלים ארוחת ערב, מתקלחים ולישון.
  1. לשתף את הילדים בהכנות- לא משנה אם החלטתם שהיום הולכים לים, לחבר, מכינים ארוחת ערב בבית או יוצאים למסעדה- לקראת כל פעילות, תנסו לחלק לילדים תפקידים ולשתף אותם בתהליך. ברגע שכל ילד יידע מה תפקידו בהכנות, הם גם יהיו עסוקים בלעזור במקום בלהשתעמם ולהפריע וגם ירגישו שאתם סומכים עליהם ותחושת החרדה מהשינוי המפתיע בלו”ז, תתחלף בהתרגשות והתמקדות במטרה.
  2. לא להעמיס בפעילויות- אם תכננתם השבוע ללכת לבריכה, לבקר את סבתא וסבא, להיפגש עם חברים ולעשות על האש בפארק, תתכננו את הזמן כך שכל פעילות כזו תתקיים ביום אחר. כשאנחנו מתכננים רצף של פעילויות מחוץ לבית, לרוב הילדים יתעייפו בשלב מסוים, יאבדו את הסבלנות ויפסיקו לשתף פעולה. מה שיהפוך את כל ההתארגנות ואת המעבר מפעילות לפעילות למורכב יותר, מלחיץ ומתיש ובמקום ליהנות מהבילוי, תרגישו שאתם צריכים יומיים להתאוששות. ברגע שמתמקדים באטרקציה אחת ליום, הלו”ז הופך לגמיש יותר ומאפשר לנו לעשות שינויים קטנים במהלך היום בהתאם לצרכים של כל ילד. 
  3. הערכות מראש לנקודות המאתגרות ביום- כשאנחנו נמצאים בשגרה קבועה, אנחנו יודעים מראש שסדר היום בנוי בצורה כזו שנותנת מענה לכל הצרכים של הילד (ארוחות מסודרות, פעילויות מותאמות, מספיק שעות שינה וכו’). בזמן חופשה לעומת זאת, קשה לנו לתכנן כל יום מחדש כך שייתן מענה מדויק לכל הצרכים של כולם (בעיקר כשיש יותר מילד אחד במשפחה). לכן, במקום לתכנן את כל היום, תערכו מראש רק לנקודות שאתם יודעים מניסיון, שהן יותר מאתגרות. למשל: אם אנחנו יודעים שהילד הצעיר ב-18:00 כבר מתחיל להיות עייף וחסר סבלנות, נתכנן את היום כך שסביב השעה הזו, כבר נגיע למקום שקט ורגוע, בו נהיה פנויים לתת לילד את תשומת הלב הנדרשת ונאפשר לו קצת לנוח ולצבור כוחות לקראת המשך הערב. או למשל אם אתם יודעים שלילדים מאוד קשה בנסיעות, חשוב להיערך מראש ולחשוב על משחקים לדרך או אפילו אייפד שיעסיק אותם- כך או כך, אין טעם לצפות מהם שישבו בשקט כל הנסיעה ואז להתעצבן ולכעוס כשהם לא עומדים בציפיות. 

ואם בכל זאת תכננתם יום גדוש בפעילויות ואחד הילדים מתקשה לעמוד בקצב ולא מצליח ליהנות מכל רגע- לא קרה כלום. לא תמיד אפשר להתכונן להכל ולרוב יהיה פער בין הרצוי למצוי. כל עוד תפגינו אמפתיה, תבינו את הקושי, תכילו ותחבקו, היום יסתיים בחיוך ומחר יתחיל יום חדש.

סתיו נחום, יועצת זוגית ומשפחתית המתמחה בגיל הרך. מרצה במכללת עידן ההורות
נשואה לדויד ואמא של יונתן החמוד. מאז ומתמיד הוקסמתי מהתהליך שהתינוק עובר מיום לידתו ועד היותו ילד עצמאי. איזו השפעה מכרעת יש לתקופה קצרה שכזו על חיינו וכמה כוח יש בידי ההורים בסלילת דרכו של הילד ועיצוב אישיותו. עוד בטרם הפכתי לאמא, זיהיתי את המורכבויות של ההורות המודרנית, את ההשפעה של תרבות השפע, המסכים, העבודה התובענית ושינוי דפוסי חשיבה המערערים את כל המאזן המשפחתי ומיקומו של הילד במשפחה. הגענו למצב בו מצופה מהורים להקשיב לאינסטינקטים קדומים, בעוד הסביבה מרחיקה אותנו יותר ויותר מהטבע שלנו. לכן, החלטתי להקים את "הורות מודרנית" מתוך רצון אמיתי לתת להורים כלים בנושא התפתחות, שינה וחינוך ילדים. לסייע להורים לחדד את החושים, להקשיב ולסמוך על עצמם ועל הילד ולהעניק להם את כל הידע שצריך כדי לצלוח בביטחון ואהבה את האתגרים שבדרך.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים