השנה החולפת היתה מאתגרת ומורכבת לכולנו, במיוחד לילדי בית הספר, אבל גם לילדי גן חובה. הורים רבים חוששים שהילדים לא קיבלו את כל מה שהם זקוקים לו מבחינה חינוכית ורגשית, כדי להגיע מוכנים לכיתה א’. הנה כמה כלים שיסייעו לכם בכך.

אין ספק, השנה החולפת היתה מאתגרת לכולנו, עם ההכרח לשמור על ריחוק חברתי, לעטות מסכות ולהסתגר בבית. עבור הילדים שלנו, הסגרים והבידודים היו קשים לא רק מבחינה חברתית, אלא גם מהפן ההתפתחותי-חינוכי: תלמידי בית הספר הפסידו חומר לימודי רב, וגם ילדי גן החובה הפסידו שעות גן רבות, ואת ההכנה לכיתה א’ הנחוצה בגיל הזה. הורים רבים חוששים שילדיהם לא קיבלו בשנה מאתגרת ומורכבת זו את כל מה שהם זקוקים לו, מבחינה חינוכית אך גם רגשית, כדי להשתלב היטב בכיתה א’. איך אפשר בכל זאת להכין את הילדים לבית הספר? הנה כמה כלים שיוכלו לסייע לכם:

1. תרגלו עם הילדים אותיות ומספרים. רוב הילדים מסיימים את גן חובה כשהם כבר מכירים את האותיות ואת המספרים, ואף יודעים לכתוב את שמם ומילים נוספות. אך גם אם זה לא המצב, בין אם בגלל שנת הקורונה ובין אם מסיבות אחרות – אין מה להילחץ. בכיתה א’ הם ילמדו את האותיות מההתחלה, וגם משרד החינוך ערוך לכך שהילדים המגיעים לשנת הלימודים הראשונה שלהם השנה, עושים זאת לאחר שנת קורונה. אם בכל זאת אתם רוצים שהילד יגיע עם הבסיס של ידיעת האותיות והמספרים ויחוש יותר ביטחון בסיטואציה, תרגלו איתו אתם, בבית. אפשר לעשות זאת גם בעזרת חוברות הכנה לכיתה א’, או אפילו להדפיס דפי הכנה מהאינטרנט, הרשת שופעת כאלה.

2. הכינו את הילד לקראת מה הוא הולך. אמנם בשנת הקורונה הילדים (וגם אנחנו) התמודדנו עם מצבי חוסר ודאות קיצוניים וחוסר יכולת לתכנן מילימטר קדימה, אבל אין סיבה להמשיך עם זה כל עוד אפשר אחרת. הסבירו לילד מה עושים בכיתה, על סדר היום ועל תפקיד המורים. ספרו לו על בית הספר שהוא עתיד ללמוד בו, ובחודשי הקיץ גשו יחד ובקרו בסביבת בית הספר. הציגו לו את המבנה, הראו לו מבעד לגדר את החצר או המגרש, ספרו לו מי החברים שיהיו איתו בבית הספר. חשוב להפגין ביטחון ורוגע, ולשדר לילד שהוא מגיע למקום בטוח.

3. עודדו אותו לשתף ברגשותיו. שאלו את הילד מה הוא מרגיש לקראת המעבר לבית הספר. מה הציפיות שלו, האם הוא מתרגש? עודדו אותו לשתף בתחושותיו וגם בחששותיו, והביעו אמפתיה והכלה כלפי כל מה שיעלה. תוכלו לשתף את הילד בזיכרונות נעימים שיש לכם מבית הספר, וגם בחששות שליוו אתכם ואיך התמודדתם עמם.

4. תרגלו עם הילדים סדר יום שמתאים לבית הספר כבר בחודשי הקיץ. הילד שלכם אוהב לישון ונוהג להגיע באיחור לגן? כדאי כבר בחודשי הקיץ להתחיל להקנות הרגלים שמתאימים לסדר היום החדש בבית הספר – לתרגל יקיצה מוקדמת והתארגנות מתאימה, שתוכל להיעשות בנחת ולא בלחץ.

5. תרגלו עם הילדים עצמאות. המיומנויות החשובות באמת לקראת המעבר לבית הספר הן יכולות הארגון, תחושת העצמאות והמסוגלות, והוויסות העצמי. מומלץ לחזק כבר עכשיו את התחושות הללו אצל הילדים, למשל על ידי ביצוע משימה קבועה בבית שהם יהיו האחראיים הבלעדיים עליה. זה יכול להיות פינוי השולחן אחרי ארוחת הערב, סידור החדר וכיו”ב. גם אם הם לא יעשו זאת בצורה מושלמת, חשוב לחזק ולעודד אותם על עצם ביצוע המשימה, ולהפגין כלפיהם גאווה על הדרך, ולאו דווקא על התוצאה. גם ויסות עצמי ניתן לתרגל, על ידי עידוד שיחה על רגשות ותיווך הסיטואציה, כשחשוב מאוד לא לרוץ לפתור להם אותה. אם למשל האחים רבים ביניהם, לא חייבים מיד להתערב – אפשר לתווך עבורם את הסיטואציה, לשאול אותם מה הם חושבים שנכון לעשות ואיך הכי כדאי לפתור את הבעיה. נסו לנהל עם הילדים שיחה אחרי שהמריבה הסתיימה, ולשאול אותם אם אולי אפשר היה לפעול אחרת.

העלייה לכיתה א’ היא נקודת ציון משמעותית ומרגשת בחיי כל ילד וילדה. ככל שההכנה שנעשה לפני המעבר מהחממה של הגן לבית הספר תהיה טובה יותר, כך החוויה של הילדים תהיה נעימה וחיובית יותר, עם תחושת ביטחון, רוגע ומסוגלות.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים