גני ילדיםהורות לגיל הרך

אחרי החגים: 5 טיפים לעבור את ההסתגלות בשלום

איך מסתגלים חזרה לגן אחרי הגנים? מה נכון ולא נכון לעשות?

עוד לא נרגענו מההסתגלות לגן החדש אחרי אוגוסט, וכבר נחתו עלינו חגי תשרי והפכו גם את ספטמבר לחודש שכמעט כולו חופש, ואת ההסתגלות למאתגרת במיוחד.
הנה 5 דרכים שיעזרו לכם להקל על ילדיכם את התהליך.

כבר שנים מדברים על הרעיון להזיז את החופש הגדול לאוגוסט-ספטמבר ולהתחיל את הלימודים ב-1.10, ובאמת, נראה שאין שום היגיון בלהתחיל את שנת הלימודים בתאריך הקדוש 1.9, כשמעט אחריו מתחילות החופשות הבלתי נגמרות של חגי תשרי. וכך, תהליך ההסתגלות – במיוחד כשמדובר בגן חדש או במעבר מהגן לכיתה א’ – הופך למאתגר ומורכב עוד יותר, כשאחרי יום-יומיים במסגרת הילדים יוצאים לחופשת חג של מספר ימים בבית, וחוזר חלילה. אבל עד שיחליטו מתישהו – אם בכלל – להתחיל את שנת הלימודים באוקטובר, ריכזנו עבורכם מספר טיפים להסתגלות של הילדים אחרי תקופת החגים. לגזור ולשמור, הטיפים תקפים גם להסתגלות אחרי בידודים או סגר לא עלינו:

1. נשמו עמוק, הבינו את המצב והכילו אותו. הטיפ הבסיסי ואולי החשוב ביותר עבורכם, ההורים, הוא להתייחס לחודש ספטמבר כאילו היה אוגוסט (עם בונוס של כמה ימי גן). אחרי חופשת אוגוסט כולנו מבינים את הקשיים שחווים ילדינו בכניסה לגן חדש, ולכן צריך להבין שספטמבר שרובו חגים הוא המשך ישיר של החודש שקדם לו, ולקחת בחשבון שההסתגלות למעשה מתחילה באוקטובר. הביעו אמפתיה כלפי הילד, אמרו לו שזה בסדר שקשה וזה בסדר לבכות או להתגעגע. אם מדובר בילדים קצת יותר גדולים, תוכלו להזכיר להם סיטואציה אחרת בחיים בה הם התגברו על מכשול או על קושי, ולספר להם על סיטואציה דומה שהתרחשה בחייכם שלכם, ואיך התגברתם עליה. אמרו להם שאתם סומכים עליהם שהם יתגברו והביעו אמון גם בהם וגם בגן החדש. ככל שאתם תשדרו יותר ביטחון, כך גם להם יהיה קל יותר לעשות זאת.

2. הקפידו על סדר יום בבוקר וטקס פרידה קבוע. מסגרת קבועה וסדר יום עוזרים מאוד לילדים, ויוצרים יציבות ותחושת ביטחון, שהם יודעים למה לצפות. הקפידו על סדר בוקר שכזה – אפשר לפתוח את הבוקר עם שיר בוקר קבוע או משתנה – וכן על טקס פרידה קצר בגן, למשל כזה הכולל חיבוק, נשיקה ולחישה באוזן “אני סומכת עליך ואוהבת אותך, שיהיה לך יום מקסים”. הקפידו לומר לילד שכמו שאתם הולכים כך אתם גם חוזרים לאסוף אותו בסוף היום, וחזרו על הדברים גם אם הוא בוכה ומתקשה לשחרר.

3. חפץ מעבר. חפץ מעבר יכול לעזור מאוד לחלק מהילדים. זה יכול להיות בובה שהילד קשור אליה, “שמיכי” או כל דבר אחר שמזכיר לילדים את הבית ונוטע בהם ביטחון. גם אם הגננת תבקש שבמהלך היום החפץ יהיה בתוך התיק, לפעמים עצם הידיעה שהוא שם עוזר לילדים לתחושת רוגע.

4. צרו מפגשים חברתיים לילדים. ככל שילדיכם יכיר יותר פרצופים בגן החדש, כך יהיה לו קל יותר חברתית, והדבר יתרום מאוד לתחושת הביטחון שלו בגן החדש. החלטתם ללכת לגינה אחר הצוהריים? סמסו בקבוצת הוואטסאפ של הגן וכתבו שתשמחו לפגוש חברים. ילדיכם הזכיר את אחד הילדים או הילדות מהגן, או שאולי זיהיתם בתמונה שהגננת שלחה שהוא שיחק עם חבר או חברה חדשים? אל תהססו לפנות להורה בהודעה פרטית, ולהזמין את הילד עם ההורה לביתכם.

5. שתפו את הצוות בדברים שמרגיעים את ילדיכם. הילד/ה שלכם אוהב ליצור ולצייר והדבר מרגיע אותו? הוא אוהב לעזור למבוגרים ולהרגיש “גדול”? שתפו את הגננת ואת הצוות בכל הדברים האלה. כך, הגננת תוכל להסיח את דעתו של הילד מהפרידה בבוקר על ידי יצירות, או הזמנה לעזור לה בגן. שתפו את הצוות גם אם עבר על ילדיכם לילה קשה והוא הגיע עייף לגן. במקרה כזה, סביר להניח שיהיה לו עוד יותר קשה להירגע, ויכול מאוד להיות שאם הגננת תאפשר לו לנוח על ספת ילדים או מזרון שנמצא בגן, הוא יירגע מהר יותר. שיתוף פעולה ותקשורת בריאה עם הגננת יכולים רק לתרום להסתגלות, ובהמשך גם להתפתחות של ילדיכם בגן.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים